Mexico City - Frida Kahlo was hier - Reisverslag uit Mexico-stad, Mexico van REIZEN Magazine - WaarBenJij.nu Mexico City - Frida Kahlo was hier - Reisverslag uit Mexico-stad, Mexico van REIZEN Magazine - WaarBenJij.nu

Mexico City - Frida Kahlo was hier

Door: Karin Rus

Blijf op de hoogte en volg REIZEN

08 Oktober 2010 | Mexico, Mexico-stad

Hoe ontdek je een stad die eigenlijk een wereld op zich is? Waar ruim 22 miljoen mensen wonen, nog meer auto’s rondscheuren en mensen écht alleen maar Spaans spreken? Gewoon, stukje bij beetje.

Mijn eerste stop is niet het hoofdplein Zócalo met de grootste kathedraal van Midden-Amerika. Ook niet de prachtig opgeschoonde Paseo de la Reforma vol monumenten en imposante ambassadegebouwen. Dat komt later wel. Ik ga naar Coyoacán. Vroeger een dorp onder de rook van Mexico City, inmiddels onderdeel van de stad. En de plaats waar kunstenares Frida Kahlo bijna haar hele leven woonde en werkte. Zij is de reden dat ik mijn reis in Mexico City begin. Haar leven, haar schilderijen, haar uitstraling – Frida intrigeert me.
Ik heb op het kaartje in mijn reisgids gekeken en het lijkt helemaal niet zo ver. Ik ga lopen, krijg ik meteen een beetje een idee van de stad. En dat krijg ik: de stad is gigantisch. Na anderhalf uur – inclusief eerst de verkeerde kant op – blijk ik halverwege. Het Mexicaanse dametje dat ik aanspreek, vindt dat ik onmogelijk te voet kan gaan. Zo ver weg, nog een uur lopen! Ik ga er voor het gemak vanuit dat ze overdrijft als ze me bezorgd nakijkt. Helaas. Voor iemand die niet van lopen houdt, kan ze de tijd die het kost bewonderenswaardig goed inschatten.
Coyoacán is een buitenwijk en zo voelt het ook echt. Brede straten, groene bomen, tjilpende vogeltjes en bijna geen verkeer – een soort Mexicaans woonerf. Hier staat la casa azul, het vroegere woonhuis van Frida Kahlo en tegenwoordig een museum. In de binnentuin plof ik op een bankje neer. Zere voeten. Ik leun achterover en kijk recht in Frida’s gezicht. Een foto uit 1931, lees ik. Haar blik is sterk, maar ook verdrietig. Haar lichaam, onderwerp van zoveel van haar schilderijen, heeft het haar niet gemakkelijk gemaakt. Polio, een zwaar ongeluk, een miskraam… Behoorlijk relativerend. Met die voeten van mij valt het eigenlijk best wel mee.
Terwijl ik door haar huis wandel realiseer ik me hoezeer Frida voor mij symbool staat voor Mexico. Verschillende culturen, knallende kleuren, het belang van familie, temperament, passie – het komt allemaal terug in haar schilderijen. En ik zie het om me heen. In de schoolklas op excursie vol kinderen van verschillende afkomst. In de muren van diepblauw, geel en rood. In de vaders en moeders met kleine kinderen aan de hand. In het stel dat heftig ruzie staat te maken en in het verliefde paartje dat de wereld om hen heen totaal is vergeten. Dit is Mexico zoals ik me Mexico voorstel, dit is Frida Kahlo’s thuis.
Voor Frida’s grote liefde, schilder Diego Rivera, zijn de woorden temperament en passie ook bijzonder op zijn plaats. Hij was een echte machoman die affaires had met modellen, actrices en zelfs Frida’s zus. Als ik in de metro terug naar het centrum sta, moet ik ongewild aan hem denken. In de stampvolle wagon kruipt een man wel erg dicht tegen me aan. Ik geef hem een boze blik, die hij aangrijpt om zich nog steviger tegen me aan te drukken. Als de metro stopt, pakt een jonge vrouw mijn arm en trekt me het perron op. Ze verontschuldigt zich hoofdschuddend voor haar landgenoot. “Dat doen ze, het spijt me!” Ze vraagt me haar te volgen en loopt naar het einde van het perron. SOLO DAMAS Y NINOS lees ik op een groot bord. De voorste paar wagons zijn gereserveerd voor vrouwen en kinderen. “Geen last meer van dat soort kerels,” glimlacht ze.
Ik had verwacht dat dit haar halte was, maar ze blijkt puur en alleen te zijn uitgestapt om mij te helpen. Wat ontzettend lief. Met mijn hoofd nog vol Frida – en Diego – vraag ik haar wat zij van de kunstenares vindt. Ze grinnikt. “Haar schilderijen vind ik vreselijk lelijk,” ze kijkt erbij alsof iets gemeens zegt over een goede vriendin. “Maar haar stijl, die mag ik wel. Ze trok zich niets aan van wat andere mensen vonden en deed precies wat ze zelf wilde. Ik denk dat zij die man in een paar woorden op zijn nummer had gezet!”
De laatste paar haltes reis ik alleen verder. Ik pak de ansichtkaart die ik in het museumwinkeltje heb gekocht. Weer kijkt Frida me met haar doordringende blik aan. Er is veel veranderd in de ruim 50 jaar na haar dood. En toch ook weer niet. Mexico City mag dan een hysterisch grote stad zijn, toch behoor je hier al snel tot een familie. Of dat er nou een is van vader en moeder, of van alleen dames en kinderen.

  • 07 Oktober 2010 - 23:04

    José:

    Hi Karin, dus deze keer niet overwinteren in Suriname, maar de orkanen opzoeken in Mexico? Ik hoop dat je er geen last van zult hebben, veel plezier in ieder geval, Groetjes van Aruba.
    PS hier hoef je momenteel ook niet te komen, want het regent hier al weken, dag in dag uit...

  • 08 Oktober 2010 - 06:41

    Harri:

    Mooi begin Karin. Bij Kahlo en tram moet ik ook altijd aan stofgoud denken. Echt Mexicaans verhaal. Veel plezier daar.

  • 08 Oktober 2010 - 07:17

    Annemieke:

    Hola,
    Gelukkig loop jij ook altijd eerst fout :) In het vervolg gewoon de metro nemen....Geniet van het weer. In NL ook zon vandaag, maar ook veel regen eerder deze week. Weer daar is vast beter.

  • 08 Oktober 2010 - 09:58

    Marieke:

    mooi verhaal! Enjoy Mexico chica.

  • 08 Oktober 2010 - 16:38

    Marieke Nassau:

    wat kun je mooi schrijven: alsof ik even meeliep,
    xxx mariek

  • 08 Oktober 2010 - 20:45

    Thijs:

    Mooi Karin....geniet ervan daar!

  • 09 Oktober 2010 - 09:36

    Ina:

    Leuk om op deze manier met je mee te kunnen kijken.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

REIZEN

REIZEN Magazine, het grootste reisblad van Nederland. Met autoroutes, originele citytrips, exotische bestemmingen, reisnieuws, budgettips & hoteltips

Actief sinds 18 Sept. 2009
Verslag gelezen: 587
Totaal aantal bezoekers 162191

Voorgaande reizen:

14 Februari 2011 - 19 Februari 2011

IJskoud en steengoed

03 Februari 2011 - 08 Februari 2011

Een week door Oman

01 Oktober 2010 - 31 December 2010

Magisch Mexico, machtig Midden-Amerika

16 September 2010 - 20 September 2010

Lille blijft leuk

18 Augustus 2010 - 22 Augustus 2010

Schotland: Jura, Islay en Arran

06 Juli 2010 - 10 Augustus 2010

Roadtrip USA

14 Juni 2010 - 21 Juni 2010

Cruisen met Star Flyer

07 Juni 2010 - 12 Juni 2010

Spanje: vanaf La Coruna, via Oviedo naar Bilbao

20 Mei 2010 - 27 Mei 2010

Rondreis Macedonie

17 Maart 2010 - 26 Maart 2010

Go local in Zuid-Afrika

19 Maart 2010 - 26 Maart 2010

Cairo en de Witte Woestijn

21 Januari 2010 - 26 Januari 2010

Winter in Noorwegen

13 December 2009 - 15 December 2009

Thalys naar Parijs

23 November 2009 - 28 November 2009

Cruise Oasis of the Seas

15 November 2009 - 22 November 2009

Kaap Verdië

19 Oktober 2009 - 02 November 2009

Reportage in Argentinië

22 September 2009 - 05 Oktober 2009

REIZEN Magazine in Canada

Landen bezocht: