Welcome to Cairo - Reisverslag uit Caïro, Egypte van REIZEN Magazine - WaarBenJij.nu Welcome to Cairo - Reisverslag uit Caïro, Egypte van REIZEN Magazine - WaarBenJij.nu

Welcome to Cairo

Door: Anne Wesseling

Blijf op de hoogte en volg REIZEN

20 Maart 2010 | Egypte, Caïro

Nou mensen, ik kan vertellen: de piramiden staan er nog.
Zo vanzelfsprekend is dat trouwens helemaal niet, want als die piramides ook maar een beetje draagbaar waren geweest, stonden ze nu op de binnenplaats van het louvre, of in de musea van berlijn en londen.
Maar nu liggen ze dus nog keurig aan de rand van Cairo (of een half uur verder, in Sakkara) groot en imposant te wezen in de middagzon en dat is ook meteen het probleem van de piramides.
‘Het blijft een berg stenen’, zeg ik tegen Jurjen. We zitten op een bankje voor de piramide van Djoser – de beroemde trappiramide, u weet wel, het oudste bekende stenen bouwwerk van de mensheid. Hij staat in de steigers, anders stort hij binnenkort in, maar je kunt nog wel goed de trapvorm zien.
Jurjen maakt er een foto van.
Intussen stel ik me voor hoe koning Djoser in vol ornaat door de zuilengang komt aangewandeld en de feestzaal naast de piramide binnengaat. Daar draagt hij eerst een witte kroon, voor Boven-Egypte, en daarna een rode kroon, voor Beneden-Egypte, en vervolgens een gecombineerde kroon, die zijn status als heerser van beide rijken bevestigt. Ik wou dat die piramide er wat over vertelde, maar ik hoor alleen een musje.
‘Hij zegt maar niks terug, die piramide,’ zeg ik.
‘Oh, tegen mij wel,’ zegt Jurjen. ‘Net, toen ik een foto maakte. Toen zei hij: kijk naar je eigen!’
Ineens weet ik het: de piramides zijn geweldig mooi en imposant, maar ze spelen hun glansrol niet meer als grafmonument, maar als trekpleister. Er komen mensen naar toe, en daarmee een hoop gerommel en gedoe en dat is allemaal wat een bezoek aan Egypte zo bijzonder maakt. De mooiste momenten van de dag waren de vrouwen bij wie ik flessen water kocht en die kibbelen over het wisselgeld. De schoolklas twaalfjarige meisjes die over elkaar heen buitelden in hun ijver hun Engels met me te oefenen. Het jongetje dat de kameel voorttrok naar een uitkijkpunt van waar je maar liefst negen piramides kon zien – hij heette Badr en hij neuriede en zong liedjes in zichzelf, hij zong die kameel de woestijn door en af en toe keek hij om en zei zangerig: ‘Are you happy’?
Ja lieverd, ik ben best gelukkig, zing maar lekker door.
Dat dus, zijn de mooiste dingen van de dag. Dat en de zon op het beeld van Ramses II in Memphis. De gestileerde lippen, de prachtige ogen en de kleine barstjes, waardoor het leek alsof het beeld niet meer van steen was, maar echt een huid had.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

REIZEN

REIZEN Magazine, het grootste reisblad van Nederland. Met autoroutes, originele citytrips, exotische bestemmingen, reisnieuws, budgettips & hoteltips

Actief sinds 18 Sept. 2009
Verslag gelezen: 142
Totaal aantal bezoekers 162223

Voorgaande reizen:

14 Februari 2011 - 19 Februari 2011

IJskoud en steengoed

03 Februari 2011 - 08 Februari 2011

Een week door Oman

01 Oktober 2010 - 31 December 2010

Magisch Mexico, machtig Midden-Amerika

16 September 2010 - 20 September 2010

Lille blijft leuk

18 Augustus 2010 - 22 Augustus 2010

Schotland: Jura, Islay en Arran

06 Juli 2010 - 10 Augustus 2010

Roadtrip USA

14 Juni 2010 - 21 Juni 2010

Cruisen met Star Flyer

07 Juni 2010 - 12 Juni 2010

Spanje: vanaf La Coruna, via Oviedo naar Bilbao

20 Mei 2010 - 27 Mei 2010

Rondreis Macedonie

17 Maart 2010 - 26 Maart 2010

Go local in Zuid-Afrika

19 Maart 2010 - 26 Maart 2010

Cairo en de Witte Woestijn

21 Januari 2010 - 26 Januari 2010

Winter in Noorwegen

13 December 2009 - 15 December 2009

Thalys naar Parijs

23 November 2009 - 28 November 2009

Cruise Oasis of the Seas

15 November 2009 - 22 November 2009

Kaap Verdië

19 Oktober 2009 - 02 November 2009

Reportage in Argentinië

22 September 2009 - 05 Oktober 2009

REIZEN Magazine in Canada

Landen bezocht: