Luck gets us from the airport - Reisverslag uit Caïro, Egypte van REIZEN Magazine - WaarBenJij.nu Luck gets us from the airport - Reisverslag uit Caïro, Egypte van REIZEN Magazine - WaarBenJij.nu

Luck gets us from the airport

Door: Anne Wesseling

Blijf op de hoogte en volg REIZEN

19 Maart 2010 | Egypte, Caïro

Minutenlang vliegen we over de stad, voor we het vliegveld van Cairo bereiken. Minutenlang kijk ik naar buiten, naar een oranje en groene zee van licht, probeer patronen te ontdekken: wegen, torens, parken. Na een tijdje kijk ik naar de raampjes aan de andere kant van het vliegveld. Daar zien ze hetzelfde. We vliegen niet langs de rand van de stad, we vliegen er dwars overheen en even overweldigt me hoe groot Cairo is. Maar gelukkig, daar is het vliegveld en daar zijn de mannen met de bordjes in hun hand, de mannen in pakken met de rode das, de mannen met de energieke pas en de vriendelijke stem, die weten hoe het hier werkt in die stad van 21 miljoen inwoners waarvan ik het voor ik vertrok stiekem wel eng vond om er heen te gaan. Ze vangen je op, ze loodsen je mee, ze dragen je over en zorgen dat je er deel van uitmaakt, van wat er hier gebeurt.
Die van ons heet Saad.
Sáád, zegt hij, met een langgerekte aa, terwijl we naar de auto lopen.
Ik zeg hem na: Saaád.
It means luck, zegt hij.
Terwijl we door de stad rijden zit hij half achterom gedraaid naast de chauffeur. Wat is dit voor een soort stad, wil ik weten, en daar raak ik meteen de kern van de zaak, want als hij begint te vertellen merk je aan alles hoeveel hij van de stad houdt. Cairo is een stad waar mensen naar toe willen komen, zegt hij. Iedereen in Egypte wil naar Cairo. Cairo is de stad waar je kunt werken, waar dingen gebeuren, waar je wilt zijn.
Cairo is de stad van de dromen.
Zelf komt hij uit een klein stadje 70 kilometer verderop, in de woestijn. Daar is niets.
'I like streets,' zegt hij. 'I like traffic'.
Ik vind het verkeer ook leuk en dat had ik niet verwacht. De rit naar het hotel duurt ruim een half uur en het is ongelofelijk druk op straat. Het krioelt van de auto's en niemand lijkt zich aan de regels te houden. Er staan witte strepen op het asfalt, om de rijbanen aan te geven, maar 'That's pure decoration' zegt Saad en daar moeten we erg om lachen. Maar waar ik zo verbaasd over ben: het verkeer rijdt wel door. Krioelen is een heel efficiente manier om heel veel dingen in beweging te houden zonder dat ze botsen. De chauffeur zegt geen boe of ba. Die concentreert zich.
'If you can drive in Cairo, you can drive anywhere', zegt Saad.
In Hotel President check ik vluchtwegen en nooduitgangen. Mijn kamer ligt op de dertiende verdieping. Als er hier brand uitbreekt, hoe kom je dan naar buiten? Ik hou me vast aan de gedachte dat het Geluk me ophaalde van het vliegveld. En dan ga ik slapen.

  • 20 Maart 2010 - 11:37

    Harri:

    Ik ben jaloers op iedereen die in Cairo is, fascinerende stad, veel plezier daar, Harri

  • 29 Maart 2010 - 10:21

    Anne:

    Ben je er eigenlijk al eens geweest, harri?

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

REIZEN

REIZEN Magazine, het grootste reisblad van Nederland. Met autoroutes, originele citytrips, exotische bestemmingen, reisnieuws, budgettips & hoteltips

Actief sinds 18 Sept. 2009
Verslag gelezen: 131
Totaal aantal bezoekers 162194

Voorgaande reizen:

14 Februari 2011 - 19 Februari 2011

IJskoud en steengoed

03 Februari 2011 - 08 Februari 2011

Een week door Oman

01 Oktober 2010 - 31 December 2010

Magisch Mexico, machtig Midden-Amerika

16 September 2010 - 20 September 2010

Lille blijft leuk

18 Augustus 2010 - 22 Augustus 2010

Schotland: Jura, Islay en Arran

06 Juli 2010 - 10 Augustus 2010

Roadtrip USA

14 Juni 2010 - 21 Juni 2010

Cruisen met Star Flyer

07 Juni 2010 - 12 Juni 2010

Spanje: vanaf La Coruna, via Oviedo naar Bilbao

20 Mei 2010 - 27 Mei 2010

Rondreis Macedonie

17 Maart 2010 - 26 Maart 2010

Go local in Zuid-Afrika

19 Maart 2010 - 26 Maart 2010

Cairo en de Witte Woestijn

21 Januari 2010 - 26 Januari 2010

Winter in Noorwegen

13 December 2009 - 15 December 2009

Thalys naar Parijs

23 November 2009 - 28 November 2009

Cruise Oasis of the Seas

15 November 2009 - 22 November 2009

Kaap Verdië

19 Oktober 2009 - 02 November 2009

Reportage in Argentinië

22 September 2009 - 05 Oktober 2009

REIZEN Magazine in Canada

Landen bezocht: