Eenarmige bandiet - Reisverslag uit Las Vegas, Verenigde Staten van REIZEN Magazine - WaarBenJij.nu Eenarmige bandiet - Reisverslag uit Las Vegas, Verenigde Staten van REIZEN Magazine - WaarBenJij.nu

Eenarmige bandiet

Door: Anne Wesseling

Blijf op de hoogte en volg REIZEN

04 Augustus 2010 | Verenigde Staten, Las Vegas

Dus toen ik me bijna begon te vervelen in Las Vegas, nam mijn zoon een snoekduik over het bed, kwam wat ongelukkig terecht en zat vervolgens beteuterd op de rand van het bed naar zijn pols te kijken.
'Oh, that's broken,' zei de paramedic een minuut of tien later. Er kwam een brancard, beneden stond een ambulance, en daar waren CJ, Arturo en Cody die ons onverwijld afvoerden naar de afdeling eerste hulp van Sunrise Children's Hospital, waar ze, serieus, een paar kamers hebben waar 'triage' op staat. Dat ken ik van de serie ER, dat betekent dat er van patienten wordt beoordeeld of ze al dan niet te redden zijn en dan krijg je bij massale rampen een bijbehorend gekleurd kaartje aan je teen. Dat was bij mijn zoon niet nodig, want die lag op de brancard luidkeels 'Viva Las Vegas' te zingen, met dank aan de in de ambulance door Arturo toegediende 'echt hele kleine portie hoor mevrouw', morfine.
'He's singing Las Vegas,' zei de nurse tegen iemand aan de andere kant van de lijn.
Daar gaat je spoedeisende status.
'Kun je niet even heel hard kermen?' vroeg ik, want het was al na middernacht. Dat deed mijn zoon natuurlijk graag, om vervolgens naadloos over te gaan op het Wilhelmus en een Bollywood klassieker 'Broekaanmelaars'.
Enfin, foto's gemaakt (Pat van radiologie vond het zo zonde dat Nederland de finale had verloren, 'they played so well, I really enjoyed their play!) er werd een noodverband aangelegd en de volgende middag zaten we in het Children's Orthopedic Center waar ze een compleet kromme ruggengraat weer netjes rechtzetten of het niks is (er hingen foto's) en waar een verder heel vriendelijke man die Bert heette met wat knijpen de botten in de pols ook weer netjes recht legde. Daar zong mijn kind niet bij, hij voelde zich bedrogen, zo'n pijn deed het, en dat begreep Bert best. 'They call me Burt the Hurt' zei hij, sturen jullie nog een kaartje uit Nederland?
De rekening: in totaal 2500 dollar (en dan gaf het Sunrise ziekenhuis nog 77 procent korting aan toeristen uit het buitenland). Maar dan heb je wel gips waarmee je kunt zwemmen!

• 04 Augustus 2010 - 01:15

Harri:

Koopje. En zwemgips, nooit van gehoord. Want niet kunnen zwemmen is meestal einde van kindervakantie.

• 04 Augustus 2010 - 08:44

Ej:

2500 dollar? Eén reportagetje.

• 04 Augustus 2010 - 12:52

Anne:

Voor een Amerikaans blad zeker :-)

• 04 Augustus 2010 - 14:25

Piet:

En dan wil politiek Nederland (mn. de VVD) zo graag op Amerika lijken...

• 05 Augustus 2010 - 01:30

Anne W.:

Nou geloof me Piet, na zo'n reis door Amerika ben je in en indankbaar voor de voorzieningen in Nederland. Ik spreek hier mensen die twaalf uur per dag werken met drie tanden in hun mond: geen geld voor de tandarts. Daar lig ik bijna wakker van!

• 06 Augustus 2010 - 19:29

Jacq:

Vegas rips you off, anyway.
    Vervellend voor je zoon en natuurlijk voor jouw portemonnee.
    Maar Obama heeft toch, na veel speeching, schmieren en debatten die ziektewet voor iedereen door alle huizen van afgevaardigen gejast.
    Kun je de rekening niet naar het (t)Witte(r) House sturen?

• 07 Augustus 2010 - 03:56

Anne W.:

Onze Nederlandse ziektekostenverzekering dekt de kosten gelukkig. Maar het maakt wel weer duidelijk hoe belangrijk het is dat die health care voor de mensen hier geregeld werd. Want hoe je die rekeningen moet betalen als je hier bij een fastfood restaurant werkt...