The road to New Mexico - Reisverslag uit Albuquerque, Verenigde Staten van REIZEN Magazine - WaarBenJij.nu The road to New Mexico - Reisverslag uit Albuquerque, Verenigde Staten van REIZEN Magazine - WaarBenJij.nu

The road to New Mexico

Door: Anne Wesseling

Blijf op de hoogte en volg REIZEN

27 Juli 2010 | Verenigde Staten, Albuquerque

Het Midway Cafe ligt op Route 66 precies tussen Chicago en Los Angeles in. Wat het nog meer zo'n leuk cafe maakt is dat de mensen die er werken een rol spelen in de film Cars - maar dan in de vorm van auto's. Fran is Flow, een zeegroene Cadillac, en Christina is een klein rood autootje, net als haar zus. Verder is het gewoon ook een gezellig cafe waar iedereen die Route 66 afrijdt wel even stopt. Buiten staan motorrijders foto's van elkaar te maken - een groep uit Noorwegen. Binnen zegt Christina tegen een nieuwe klant: was jij een paar jaar geleden ook niet hier? Maar toen had je iemand anders bij je toch? De man kan er niet over uit, ze vallen elkaar als oude vrienden in de armen. Zo'n cafe dus, en je zou er wel eeuwig willen blijven (ook vanwege de taart), maar de weg wacht.
New Mexico, de klok gaat een uur terug het landschap wordt heuvelachtiger. Meer woestijn. Ik wacht nog op de cactussen.
Overnachtingsplek is Albuquerque, New Mexico. De voertaal is hier Spaans, in de supermarkt draaien ze mariachi muziek en verkopen ze 28 soorten pepers, ik eet burrito's en maak een praatje met een vrouw van 72 die al haar hele leven in Albuquerque woont, maar hoewel zij het een heerlijke stad vindt, wonen haar tien kinderen verspreid door de hele Verenigde Staten: New Jersey, Florida, Blakeville, where ever that may be. Achter haar staat een schuchtere jongen met een pet. Haar buurman. Want ze is slecht ter been en kan zelf niet rijden. 'He drives me anywhere' zegt ze. 'We say: he's driving Miss Daisy'.
Tip: als je Route 66 af gaat, koop dan ergens een spuitbus verf, zodat je op de Cadillac Ranch (bij afslag 62 op de I-40) ook even los kunt op de Cadillacs die daar met hun neus in de grond staan. Maar dan niet je naam op de grond spuiten, want dat is natuurlijk slecht voor het milieu, alleen bedenk je dat altijd pas dertig kilometer verderop. Ah, life on the road!

• 28 Juli 2010 - 14:27

Jacques Vd Linden:

Amarillo, Albequerque.
    Dan ben je in een heel andere wereld.
    Klink ook heel anders als Den Haag, Duisburg, om maar eens 2 plekken te noemen die deze kokommervolle dagen volop in het nieuws zijn in 'good old Europe'
    Waarom? 1. De Haagse mores (lees pre-onderhandelingen, voordat het echte onderhandelen over een super rechts kabinet kan beginnen) leert dat druistige Geert heel wat water bij de goedkope supermarktwijn moet doen wil omhooggevallen Maxime zich verlagen om het woord formeren in de mond te nemen.
    2. En dan die ene tunnel, waardoor duizenden Love-parade-gangers zich moesten persen om het festival terrein op te kunnen. Dat werd een tunnel des doods. 20 doden in Duisburg.
    Is er dan nog iets leuke te melden uit de Lage Landen? Jawel. Zomergasten is begonnen.
    Zondag 1 was rooie Jan Marijnissen te gast bij Jelle Brandt Corstius.
    Smullen, vond ik het. Als katholieke boreling- net als Jan - werd het een feest van herkenning. En Jan, weet ook wat van kunst met een K (ja geleerd van wijlen Pierre- die met die handen- Janssen van de Avro)

Zondag a.s. schuift Maarten 't Hart aan bij Jelle, voor de 3-uurs zit-praat en filmmomenten sessie.
    Daar houd ik mij dus mee bezig.

Enjoy the trip
    Jacques

• 28 Juli 2010 - 15:38

REIZEN Magazine:

Ha Jacques, het Nederlandse nieuws volgen we via internet, hier in New Mexico gaat het nu (tv staat aan) over het weer. Het regenseizoen is aangebroken. Vandaag naar de Grand Canyon!

• 29 Juli 2010 - 08:33

Jacques :

Dat weet ik toch Anne,
    Maar het gaat om de details, het gevoel, hoofd- en bijzaken.
    EN... ik vind het gewoon leuk om als back office te fungeren, woroden te tikken, componeren

Is that all wright with you?

• 30 Juli 2010 - 07:12

REIZEN Magazine:

that's more than fine Jacques, ik ben dolblij met jou als back office!

• 31 Juli 2010 - 09:26

Harri:

Wel jammer dat die oceaan van deinende slagschepen, wat ik altijd heel erg Amerika vond, bijna verdwenen is in de meeste staten. Het snelwegbeeld gaat wel heel erg op Europa lijken. Allemaal een Prius, brrr...