Townships en home stays - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van REIZEN Magazine - WaarBenJij.nu Townships en home stays - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van REIZEN Magazine - WaarBenJij.nu

Townships en home stays

Door: Matthijs de Winter

Blijf op de hoogte en volg REIZEN

17 Maart 2010 | Zuid-Afrika, Kaapstad

Hooguit, 3x6 meter, niet eens een fatsoenlijk tuinhuisje, met een bed, tafeltje en grote TV. We staan in het onderkomen van Nelly, die hier met haar drie kinderen woont. Het is al een hele verbetering horen we, eerst woonde ze in een hostel van dezelfde afmetingen met 18 mensen. Kistgezinnen.
Onderleiding van een gids een tour maken door de townships van Kaapstad, de dumpsites, is geen lichte vakantiekost. Veilig? Ja. Aanrader? Ja, maar denk er eerst even over na voor je er aan begint. Op je laatste dag Zuid-Afrika even je laatste Randjes er door heen jagen en met een touringcar een goedkope ‘human safari’ maken is waardeloos en ronduit beledigend.
De tour die wij met onze gids Brian maken gaat veel verder: bij de mensen thuis langs gaan, naar binnen, praten, verhalen delen en helpen. Gids Brian hoopt dat de gezinnen uit zijn tour op deze manier een betere toekomst krijgen, ze krijgen eten en kleren van zijn organisatie. Na een middag in deze achterstandswijken heb je de andere kant van Zuid-Afrika gezien. Hier geen touristenbussen met ronkende airco’s, maar wel een jonge Zweedse bankier die 6 weken vrijwilligerswerk doet in een weeshuis. Jenny uit Stockholm wil op die manier iets terug doen, voor haar geen strand en olifanten maar luiers en jengelende kleintjes. Bewonderenswaardig
Voor de echte die-hards is er ook de mogelijkheid om te slapen in een township. Om de hoek van een township waar de gangsters de dienst uitmaken (onze gids Brian vertelt vrolijk over shootouts en wetteloosheid) biedt Mama Noks ons graag onderdak. Een stralende vrouw, die gastvrijheid naar een andere dimensie tilt. We krijgen een uitgebreid maal voorgeschoteld en we gaan ’s avonds nog even langs bij enkele andere Mamma’s in de buurt. Holland, daar hebben ze allemaal niet van gehoord, maar twee lange blanke mannen in hun buurt, dat is lachen, gieren, brullen. We zijn al snel de talk of the township.
Het huis van Mamma Noks is trouwens van steen en heeft vier kamers. Samen met haar twee kinderen kijken we ’s avonds naar een Afrikaanse soap. Ooit wil Mamma Noks een guesthouse beginnen, dat is haar grote droom. En dromen moet je koesteren op deze plekken in Afrika.

• 24 Maart 2010 - 20:28

Wilma Lankhorst:

Samen met 2 medestudenten heb ik aansluitend op onze studieweken in Pretoria, 3 nachten geslapen bij Mama Angie in Soweto, Johannesburg. Overdag hielpen we mee als vrijwilliger in projecten in Soweto die met zorg waren geselecteerd door de Stichting Phaphama. Abang Africa (uit Kaapstad) heeft ons van goed advies voorzien tijdens de voorbereidingen. Het vrijwilligerswerk en het verblijf bij Mama Angie, dochter Mozz en kleindochter Keke vormden het hoogtepunt van onze Zuid-Afrika verkenning. Maak ook eens kennis met de locals!